D. ČAPLOVIČ: Prvých sto dní bolo obdobím tvrdej práce a nepríjemných zistení

12.07.2012 Bratislava

Bratislava 12. júla (TASR) – Šéf rezortu školstva Dušan Čaplovič (Smer-SD) hodnotí prvých sto dní vo funkcii ako obdobie tvrdej práce, ale aj nepríjemných zistení. „Po nástupe na rezort ma najviac zaskočil fakt, že je potrebné riešiť až toľko vnútorných a vonkajších problémov,“ uviedol v stanovisku Čaplovič.

Problémy v rezorte sa podľa ministra týkali najmä nastolenia poriadku, profesionality, skvalitňovania vzdelávania a vedecko-výskumného procesu, meškajúcej legislatívy a absolútnej nepripravenosti v oblasti prípravy koncepcií týkajúcich sa vzdelávania, vysokého školstva, vedy a výskumu, ako aj športu a politiky mládeže.

Počas prvých sto dní rezort pod vedením ministra spustil elektronickú aukciu na nákup chýbajúcich reformných učebníc, novelizoval vyhlášku o poskytovaní sociálnych štipendií a tiež vytvoril nový model financovania centier voľného času. Vláda SR okrem toho z iniciatívy ministerstva schválila novelu zákona o odbornom vzdelávaní, ktorá sprísňuje prijímacie konanie na stredné školy. Schválené nové znenie zákona o financovaní škôl podľa ministerstva sprehľadní financovanie záujmových aktivít pre deti. Ďalšia schválená novela má zas spružniť systém celoživotného vzdelávania. Rezort v pripomienkovom konaní navyše predstavil novelu vysokoškolského zákona, ktorú v najbližšom čase prerokuje vláda a parlament. „Navrhované zmeny majú za cieľ zvyšovanie kultúry kvality poskytovania vysokoškolského vzdelávania na vysokých školách,“ zdôraznil hovorca rezortu Michal Kaliňák.

Minister už pri nástupe do funkcie avizoval, že nepodporí vznik žiadnej novej vysokej školy. Svoj sľub splnil, keď navrhol neudeliť štátny súhlas Vysokej škole filmovej tvorby a multimédií. Na druhej strane dal zelenú súkromnej Vysokej školy Goethe Uni Bratislava. Podľa ministerstva v tomto prípade ide o prestížne vysunuté nemecké vysokoškolské pracovisko, ktoré bude na Slovensku ponúkať výučbu v nemeckom jazyku pre študentov zo Slovenska a susedných štátov.

Pre modernizáciu školstva je podľa Čaploviča nutná vecná diskusia a permanentný dialóg. „Práve preto minister zriadil školskú štvorpartitu ako platformu na otvorený dialóg a spoluprácu s kľúčovými aktérmi," konštatoval Kaliňák.

V internetovom priestore rezort spustil mapu úspešných projektov realizovaných v rámci dvoch operačných programov, ako aj Informačný systém pre šport. Naštartované boli aj veľké projekty technologických centier na Slovensku v rámci Operačného programu Výskum a vývoj.

Z iniciatívy ministerstva vláda v období prvých sto dní schválila aj Akčný plán politiky mládeže na roky 2012 – 2013, ktorého ambíciou je prepojiť vzdelávanie s podmienkami trhu práce, podporiť mobilitu mladých ľudí, ich dialóg so samosprávou i štátnou správou, vytváranie podmienok pre uplatňovanie rozvojových programov a projektov v oblasti vzdelávania.
 

Vyberte región